tisdag, februari 12, 2008

Bulgursallad med granatäpple

vinterbulgursallad

Bulgursallad med granatäpple
2 stora portioner

1 dl bulgur
1,75 dl vatten
salt
100 g blandad sallad
1/2 rödlök
2 apelsiner
1 avocado
1/2 granatäpple
1/2 halloumi

Till dressingen:
olivolja
vitvinsvinäger
salt, peppar
honung
dijonsenap

Koka upp bulgur i vattnet med lite salt. Täck med lock, låt stå i ca 10-15 minuter på låg värme. Skär under tiden löken i tunna skivor, apelsinerna i hinnfria klyftor och avocadon i tärningar. Rensa granatäpplet: görs enklast i en skål vatten, under ytan - då slipper du få stänk av saften.

Skär halloumin i tärningar och stek i lite olja tills de är gyllenbruna.

Gör en dressing på lite olja, vitvinsvinäger, honung, dijonsenap, salt och peppar, och blanda ihop allt.

Recept på engelska:
Pomegranate Bulgur Salad

2 kommentarer:

Majsan sa...

Kan du hjälpa mig med huirt mycket av alltid i dressingen? Jag 'r så dålig på dressingar och har ingen känsla alls för det - men jag vill så gärna göra salladen med dressing, för jag vet att jag kommer älska smakerna!

Anne sa...

Åh, jag som aldrig mäter! :) Men - om du tar typ 1 msk vinäger, 2 msk olja, 1 tsk senap och 1 tsk honung har du en bra bas. Och så smakar du av med lite salt och peppar, och kanske lite mer vinäger eller olja :)