måndag, juni 04, 2007

Rice Krispie Treats

ricekrispietreats

Rice Krispie Treats
ca 24 stora bitar

3 msk smör eller margarin
300 g färska marshmallows
1,5 liter rice krispies
1 dl salta jordnötter, hackade

Smält smöret i en stor, vid panna. Tillsätt marshmallowsen, och värm på låg värme tills de smälter. Rör om ordentligt så de inte bränns vid. Blanda ner rice krispies, och om du vill, hackade salta nötter, eller choklad, eller något annat gott. Frystorkade bär är också smarrigt.

Pressa ut i en smord form, och låt stelna helt. Vänd ut, skär i bitar, och förvara i plast om du inte äter upp dem direkt. De håller ett par tre dagar i tät burk eller plastfolie.

Dekorera eventuellt med smält choklad om du vill.

Recept på engelska:
Rice Krispie Treats

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ungefär hur lång tid tar det för smeten att stelna? =)

Anne sa...

Oj, det går ganska fort det. Nån timme kanske? Jag kommer inte riktigt ihåg, men det går snabbt.

bessemess sa...

hej!
googlade på rice krispies och hittade din sida. jag var på jakt efter en sån där "deg" amerikaner oftast har när dom skulpterar figurer till tårtor..vet du om det är detta recept som du har lagt ut som man kan göra sånt av?

Anne sa...

Bessemess - jag vet nog inte riktigt vad du menar. Jag har aldrig hört talas om nån skulpteringsdeg med rice crispies i - de flesta modellerar väl i sugarpaste eller nån hårdare variant (gumpaste) så vitt jag vet. Men det är ingen dum idé om man gör stora figurer, rice crispy treats är väldigt lätta att skära i olika former så tja, testa!

Anonym sa...

Goda!

Jag gjorde visst något fel eftersom min blev rätt hårda jag har 3 teorier om det

1. för mycket smör

2. för lite ris puffar

3. lät det inte smälta ordentligt

Anne sa...

Anonym, ganska hårda är de ju onekligen.. :)