fredag, mars 14, 2008

Chokladpannacotta med hallongelé och kakaonibs




Chokladpannacotta med hallongelé och kakaonibs
4 portioner

hallongelé:
ca 2 dl hallon
2 msk socker
2 msk vitt vin
1/2 gelatinblad

chokladpannacotta:
2,5 dl grädde
3 msk socker
50 g mörk choklad
1/2 gelatinblad

dekoration:
4 tsk kakaonibs

chokladhallonpannacotta-1

Börja med hallongelén. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter. Blanda hallon, socker och vitt vin i en kastrull, och koka upp. Ta av från värmen, och låt gelatinet smälta. Fördela i fyra små portionsglas, och ställ i kylen tills det har stelnat - gärna över natten, men minst ett par timmar.

Gör sedan pannacottan. Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter. Finhacka chokladen. Koka upp grädde och socker. Ta av från värmen, och rör ner chokladen. Rör tills den har smält helt, och blandningen är jämnt brun. Låt gelatinet smälta. Häll ovanpå hallongelén, och ställ kallt i minst ett par timmar så att det stelnar helt.

Vid servering, toppa med 1 tsk kakaonibs per person.

Recept på engelska:
Chocolate Pannacotta with Raspberry Jelly and Cocoa Nibs

3 kommentarer:

Carin sa...

Hej,
Den här ska jag prova. Vet du om det funkar att göra dagen innan? Jag funderar på att göra den till ett bröllop och har svårt att hinna samma dag.
/Carin

Anne sa...

Carin, den kan bli lite trist på ytan men du kanske kan vända på den och ha gelén överst? Testa för säkerhets skull i god tid innan.

Carin sa...

Hej,
Jag gjorde den på prov idag, men jag tyckte att det var lite för lite gelatin i den, jag hade svårt att få den att stelna. Så jag gjorde om den med dubbelsats, dvs. ett helt gelatinblad (nya sortens storlek). Jag ska smaka nya satsen i morgon igen. I ett annat recept (systembolaget) hade de förslag på en cholkadkräm överst (kolla min blogg om du vill). Det ska jag lägga på också, så blir knske ytan lite roligare. Smaken var väldigt god. Sonen var helt lyrisk.
/Carin