söndag, december 12, 2010

Saffransbullar med vit choklad

giantsaffronsnail

Saffransbullar med vit choklad
ca 60 bullar, eller två gigantiska

50 g jäst
6 dl mjölk
1/2 g saffran
175 g osaltat smör, rumsvarmt
1 ägg
140 g strösocker
1/2 tsk salt
ca 1100 g mjöl

Fyllning:
200 g osaltat smör, rumsvarmt
400 g vit choklad, hackad

Garnering:
2 ägg
1/2 tsk salt
2 tsk vatten
pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken och rör om tills jästen är löst. Rör ner saffranet. Tärna smöret och blanda ner det, tillsammans med ägg, socker och salt. Blanda ner mjölet, lite i taget, och arbeta till en smidig deg. (Jag körde ca 10 minuter i min Kitchen-Aid.)

Täck degen med en handduk och jäs tills den har dubblat i storlek. Det tog ungefär två timmar i mitt kök, eftersom du har kall mjölk tar det lite längre tid än vanligt.

Dela degen i två delar, och kavla ut till en stor rektangel. Bred på hälften av smöret på den första halvan och strö över hälften av chokladen. Rulla ihop från långsidan till en lång rulle. Rulla antingen ihop hela rullen till en gigantisk bulle, eller skär den i ca 1,5 cm tjocka bitar och lägg i bullformar.

Gör likadant med den andra halvan av degen.

Jäs under duk, ca 1 timme. Vispa ihop ägg, vatten och salt, och pensla bullarna. Strö över pärlsocker.

Grädda på 175°C i ca 15 minuter - längre om du gör en jättebulle, jag körde min i ca 25 minuter.

Recept på engelska:
Saffron Buns with White Chocolate

1 kommentar:

foodelicious.se sa...

Saffransbullar med vit choklad låter hur gott som helst. Spännande kombination!