onsdag, december 03, 2008

Rökig köttfärssås

smokybolognese

Rökig köttfärssås
3-4 personer

400 g köttfärs
1 gul lök
2 klyftor vitlök
200 g champinjoner, i bitar
2-3 msk soja
3-4 msk rökig barbecuesås (jag gillar Head Country Hot)
2,5 dl matlagningsgrädde
2 färska tomater, smått hackade
smör, salt, svartpeppar

Fräs lök och vitlök i lite smör. Bryn köttfärsen. Rör ner champinjonerna och låt det puttra ihop en stund. Tillsätt soja och barbecuesås, och koka ihop till en god sås. Salta och peppra ordentligt. Rör ner grädden och låt det koka i ca fem minuter till. (Minst - längre är förstås okej.) Precis innan servering, blanda ner tomaterna. Smaka av, och servera med nykokt pasta.

Recept på engelska:
Smoky Bolognese

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha - jag gjorde en gång rökig köttfärssås. Jag brukar ha bacon i när jag gör köttfärssås och hade en gång inte bacon hemma. Tänkte att jag kunde ersätta smaken med just "färdig" rök. Men jag var lite frikostig. Det luktade (och smakade nästan) brandrök varje gång vi åt den där såsen (gjorde så klart en stor sats som vi frös in).