söndag, november 05, 2006

Chocolate Chai Snickerdoodles



Chocolate Chai Snickerdoodles
ca 24 stora kakor

5 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk ingefära
1/2 tsk kryddpeppar
1/4 tsk vitpeppar
225 g smör, rumsvarmt
1 dl kakao
2 ägg
2 tsk vaniljextrakt (vaniljsocker går bra)
5 dl mjöl
1,5 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°C. Förbered två plåtar med bakplåtspapper.

Blanda socker och alla kryddor i en skål. Ta undan 1 dl och lägg på en tallrik med kanter.

Vispa ihop smöret med socker och kryddorna, använd elvisp. Det ska bli riktigt fluffigt. Tillsätt kakao, och vispa ordentligt. Tillsätt äggen och vaniljen, och fortsätt vispa. Rör sen ner, eller vispa på mycket låg hastighet, mjöl och bakpulver.

Rulla bollar av smeten, ungefär som stora valnötter. Rulla dem i socker-kryddblandningen som du tog undan förut. Placera på plåt, och platta till något med handen. Jag fick plats med tolv kakor per plåt - de flyter ut en hel del så lägg inte alltför tätt.

Grädda i ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Detta lät gott, och SER framför allt gott ut! Du har så himla läckra bilder på dina verk, är det du själv som tar dem??

Anne sa...

Vickan, jajamensan, jag fotar själv. Ofta och mycket. :) Fotografering är en stor hobby... så det är ju kul att det går att kombinera :)

Kakorna är himla goda! :)

Anonym sa...

Ohh nu är jag om möjligt ännu mer imponerad =)

Anonym sa...

Gjorde de härliga kakorna igår, suuper GOTT! Min son tog ett helt fat med sig upp på rummet och hade smulor runt munnen :-)
För mig blev det 36 stora kakor dvs tre plåtar, helt ok.

Jag håller med vickan, du har jätte läckra bilder.