onsdag, januari 02, 2008

Majsbröd från Dairy Hollow House

dairy hollow house cornbread

Majsbröd från Dairy Hollow House

2,5 dl majsgryn (polenta)
2,5 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1/4 tsk salt
1/4 tsk bikarbonat
2 msk socker
3,1 dl lättfil (eller kärnmjölk)
1 ägg
0,6 dl rapsolja (eller annan neutral olja)
2 msk smör

Du behöver en gjutjärnsstekpanna, ca 25 cm i diameter.

Sätt ugnen på 180°C.

Blanda majsgryn, mjöl, bakpulver, och salt i en bunke. Vispa ihop lättfilen med bikarbonat, socker, ägg och olja i en annan bunke.

Värm smöret i stekpannan, på spisen. När det börjar fräsa, rör snabbt ner de flytande ingredienserna i de torra, och blanda med så få tag som möjligt tills det precis blandats. Häll ner i stekpannan, och grädda i 20-25 minuter, tills brödet är gyllene.

Recept på engelska:
Dairy Hollow House Cornbread

4 kommentarer:

Bendel sa...

Kul med ett recept på majsbröd! Mitt favvomajsbröd finns på Sylvia´s i Harlem.

Anne sa...

Med tanke på boken jag fått så lär det bli många, många, många fler. En hel bok. Med bara majsbröd. Woohoo!

Anonym sa...

Hej!
Härligt, jag har alltid velat ha recept på majsbröd. Men jag vet egentligen inte hur eller vad man äter det till. Kan du tipsa mig?
En fråga till: bor du i USA möjligen? Jag tycker att många av recepten verkar lite amerikanska.
Hälsningar Elisabeth

Anne sa...

Majsbröd är gott till en soppa eller gryta, eller på en buffé. Eller precis som det är, varmt, med lite smör på.. :)

Nejdå, jag bor i Sverige - men jag gillar USA och läser mycket amerikanska bloggar och kokböcker.