fredag, april 10, 2009

Dammsugare

liladammsugare2

Det är nästan omöjligt att ge exakta mått. Det varierar så mycket beroende på vilka kaksmulor du använder. Så, rådet är att ha lite extra av allt till hands, och blanda tills smeten smakar som du vill ha den.

Till marsipanen använde jag 250 g mandelmassa som jag arbetade smidig med lite vit sirap och florsocker, och färgade lila. Använd färdigfärgad marsipan om du vill, det är enklare. Räkna med ungefär 300-350 g - min tog slut.

liladammsugare1

Dammsugare
ca 40 små kakor

200 g kaksmulor
150 g smör, rumsvarmt
3 msk kakao
2 msk florsocker
2 msk punsch

marsipan, se ovan
150 g mörk choklad, smält

Börja med att lägga kaksmulorna i en mixerbunke, eller en vanlig vispskål om du använder elvisp. Blanda med smöret, och rör ner kakao, florsocker och punsch. Jag använder min Kitchen-Aid, men annars får du jobba ihop det hela till en smidig deg som smakar som du vill, och som går att rulla.

Rulla ut smala längder av degen, och lägg i kylen tills de har stelnat. Då blir de enklare att rulla in i marsipanen.

Kavla marsipanen tunt, och rulla kring varje degrulle. Nyp ihop skarven och lägg den nedåt. Skär rullen i lagom långa bitar.

Doppa ändarna i smält choklad, och eventuellt något mer om du vill - jag hade färgat socker, men du kan använda strössel, nötter, eller kokos t.ex.

Förvara svalt. De är godare dagen efter de görs, tycker jag.

Recept på engelska:
Swedish Dammsugare (Vacuum Cleaners)

4 kommentarer:

Kari Krokodilrumpa sa...

Herre jösses vad sugen på snask och dammsugare jag blir!!

Bara en fråga, kaksmulor - var kommer dom ifrån? Dammsugarpåsen? ;-)

Anne sa...

Kari - nämen läs den engelska bloggen säger jag ju ;) Jag använde biscottismulor, det går säkert bra med lite av varje, men man får ändra kvantiterna av allt annat beroende på hur torra smulorna är...

k sa...

Blåa dammsugare. Det var något nytt :) Ser goda ut :)

Anne sa...

K, egentligen var tanken ljust lila, men det var rackarns svårt att få till färgen :)