måndag, juni 19, 2006

Cyberkocken #3 - lamm, filodeg, sparris och mörk choklad



Det är redan tredje gången vi har den svenska versionen av "Paper Chef" (som i sin tur förstås är inspirerat av "Iron Chef"), men det är första gången jag hinner vara med. Och det var nätt och jämnt - men tack och lov fick jag komma in med en lite försenad variant.

Den här gången är det Kinna som har valt ingredienser, och som sammanställer det hela. Månadens ingredienser är lamm, filodeg, sparris och mörk choklad. Spännande kombination! Jag gjorde grillad lammentrecôte med en sås på rödvin, chili och mörk choklad, och till det sparrisrisotto i filodegskorgar. (Och så lite simpel sallad med ruccola och rödlök.) Det blev riktigt goda smakbrytningar - i synnerhet risotton i filokorgarna var en höjdare, det ska jag göra igen och ha som plockmat. Perfekt! Och hittar man färdiga filodegskorgar blir det ännu enklare.

Nu till lite recept. Lammentrecôten rullade jag i chilisalt (Falksalt gör en god variant) och slängde sedan på grillen. När den kändes lagom klar skar jag den diagonalt i tunna skivor.

Rödvinssås med chili och mörk choklad

1 dl rött vin
torkade chiliflingor (peperoncino)
1 tärning kalvbuljong
1,5 dl kokande vatten
2 vitlöksklyftor
50 g mörk choklad
1 tsk worcestershiresås

Häll vinet i en liten kastrull och värm. Krossa vitlöksklyftorna lätt med den flata sidan av en kniv. Lägg ner i vinet, tillsammans med buljongtärningen, chiliflingorna och chokladen. Häll i det kokande vattnet. Låt såsen puttra ihop i ca 10 minuter. (Låt den dock inte koka alltför mycket eller för länge - den *kan* skära sig.) Smaka av med worcestershiresåsen. Välj gärna en riktigt mustig mörk choklad, inte för söt. Jag gillar Chocovics.

Sparrisrisotto
2-3 portioner

1,5 dl arborioris
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 msk olivolja
1 msk smör
1/2 dl torr vermouth
ca 6 dl grönsaksbuljong, kokande
grovriven parmesan, en handfull
1-2 tsk flytande honung
1/2 citron, pressad
250 g sparris i bitar

Hacka lök och vitlök. Fräs i smör och olivolja i en stor kastrull. Tillsätt riset när löken börjar få färg. Fräs tills riset är gyllene. Häll på vermouthen, och låt den koka in - ha hög värme på plattan. Börja sen tillsätta den varma buljongen, en slev i taget. Låt den koka in innan du tillsätter mer. Efter ca tio minuter kan du tillsätta sparrisbitarna, men spar gärna knopparna till dekoration. Fortsätt hälla på buljong. Risotton är klar när riset är mjukt men spänstigt - det kanske inte räcker med 6 dl buljong, och då kan du använda lite varmt vatten. Eller så behövs inte all buljong. Det varierar. När den är klar, rör ner honung och parmesan, och citronsaften.

Servera risotton i små korgar av filodeg, och dekorera med några fina sparrisknoppar.

För nya besökare: Egentligen bloggar jag på engelska - besök gärna min "riktiga" blogg. Här publicerar jag framför allt översättningar på recept

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Gillar verkligen din sås. Sitter här och våndas när jag läser allas förslag. Det blir inte lätt att kora en cyberkock den här månaden. =) Alla är såååå bra!