måndag, oktober 30, 2006

Chokladtryffeltårta



Chokladtryffeltårta

450 g mörk choklad, i bitar
225 g osaltat smör
6 stora ägg (ca 300 g utan skal, ungefär
350 g med skal)
40-50 g socker
smör till formen

Börja med att smöra en form med löstagbar botten, 20 eller 24 cm i diameter. Klipp också en cirkel av bakplåtspapper eller teflonduk, smöra, och lägg i botten av formen. Klä formen utvändigt med dubbla lager aluminiumfolie, eftersom den ska stå i
vattenbad.

Sätt ugnen på 220 grader, och koka upp ca 2 liter vatten.

Smält chokladen och smöret tillsammans, antingen i vattenbad eller i mikrovågsugn. Rör ihop. Knäck äggen i en skål och rör ihop med sockret. Värm över vattenbad under ständig omrörning tills de är något varma. Ta av från värmen, och vispa sen i minst fem minuter (elvisp är att rekommendera!!) tills massan är mycket fluffig.

Blanda i hälften av äggsmeten i chokladsmeten, och blanda försiktigt. Blanda sen ner resten av äggen och rör försiktigt tills det inte är några strimmor. Häll ner i formen. Ställ formen i en långpanna, och häll det kokande vattnet försiktigt runt formen i långpannan.

Grädda i fem minuter. Täck sedan formen med aluminiumfolie. Grädda tio minuter till.

Ta ut och låt svalna på galler i 45 minuter. Ställ sedan i kylen i minst tre timmar, tills den är riktigt fast. (Gärna över natten.) Då kan du ta ur den ur formen – dra försiktigt med baksidan av en kniv runt kakan. Lossa sedan formens sidor. Lägg en tallrik ovanpå kakan, och vänd upp och ner på den. Ta loss botten, och bakplåtspappret. Ta sedan fatet du vill ha kakan på, lägg ovanpå och vänd igen.

Ställ in i kylen – den håller i upp till två veckor - men servera kakan i rumstemperatur. Skärs med fördel upp med en varm kniv. Servera med lite lättvispad grädde.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tror du den här tårtan tappar i smak eller konsistens om man använder laktosfritt eller mjölkfritt margarin istället för smör?

Tack på förhand!

Anne sa...

Hej!

Oj, jag har faktiskt aldrig bakat med laktosfritt. Jag skulle *inte* testa margarin, i och med att det är så få ingredienser så påverkar det absolut smaken. Däremot skulle jag kunna tänka mig att testa med laktosfritt smör, om det finns osaltat? Valio har ju något nytt, men jag vet inte om det är saltat eller inte.

Anonym sa...

Tack för svaret! Jag brukar heller inte baka laktosfritt, men nu är en av gästerna laktosintolerant. Jag ska kolla upp Valios sortiment så får vi se :)

Anonym sa...

Apropå laktos så kan man baka en supergod kladdkaka med olivolja i stället för smör, så ingen laktos!

Anne sa...

Spännande - jag *tror* inte att det skulle fungera med olja i den här eftersom smör är konsistensgivande, men jag kan absolut ha fel :)

Cissi sa...

Hej :)) hur tror du det skulle fungera att baka denna i en springform på 15cm? Halva receptet borde väl fungera då? Och hur blir det med tiden?

Anne sa...

Cissi, jag har inte testat men det borde fungera. jag skulle nog köra på ungefär samma tid, den är ju redan ganska kort menar jag. Rapportera gärna sen! :-)