lördag, april 19, 2008

Chilifisk med cashewnötstäcke

cashew crusted tfish

Chilifisk med cashewnötstäcke
2 portioner

400 g torskfilé (eller hoki, sej, eller annan fast, vit fisk)
salt
25 g smör
3 msk ströbröd
50 g cashewnötter, grovt hackade
1 tsk sambal oelek
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 lime, saften och det finrivna skalet
en näve körsbärstomater

Sätt ugnen på 225°C och se till att fisken är åtminstone halvtinad om den har varit fryst. Dela fisken i portionsbitar om du använder "fiskblock", lägg i en ugnsfast form och salta lite lätt.

Smält smöret och blanda i ströbröd, nötter, sambal oelek, vitlök, limesaft och limeskal. Bred över fisken. Dela tomaterna och lägg bredvid i formen.

Stek i ugnen ca 20 minuter, tills fisken är klar och täcket fått färg. Servera med ris, bulgur, eller för all del mer ugnsstekta grönsaker.

Recept på engelska:
Chili-Cashew Crusted Fish

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där blir gott för en chiliälskare!

Anonym sa...

Jag har gjort detta recept två ggr nu och första ggn så tyckte jag att det smakade för mycket lime. Andra ggn körde jag helt utan lime men då blev det lite för sliskigt tyckte jag. Nu återstår att göra det med en halv lime, vilket jag tror kommer bli kanon!

Ett spännande recept som verkligen tål att prövas!!!
:) Frida