tisdag, december 06, 2011

Min enklaste knäck



Jag gör min knäck i mikron. Det blir alltid perfekt, och funkar för mig. Men jag använder ALLTID en Pyrex-kanna, utan den ingen knäck. Du behöver alltså testa dig fram till vad som kan funka för dig. Det måste vara något ganska högt, och definitivt inte i plast.

Knäck
ca 40 stycken

1 dl ljus sirap
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1/2 dl finhackad mandel

Blanda sirap, socker och vispgrädde i en glaskanna (eller något annat i glas eller porslin, med höga kanter) och kör på full effekt i din mikro i sju minuter. Gör kulprov (häll en droppe smet i kallt vatten - stelnar den till en mjuk boll så är det klart) och kör ev. någon minut längre. Ta ut, rör ner mandeln, och klicka genast ut i knäckformar. Förvara svalt

Vill du ha knäckvarianter?

Mörk valnötsknäck
Polkaknäck
Knäcke-knäck

Recept på engelska:
Knäck

1 kommentar:

Amy's piece of cake sa...

Ibland är det enkla så bra. Knäck i micro har jag faktiskt aldrig testat... kanske får man ta och göra det i år!